تأثیر آداب معنوی بر طراحی و نقش پردازی سفالینه های قرن سوم تا هفتم هجری در ایران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
- نویسنده عاطفه اثنی عشری
- استاد راهنما محمد تقی آشوری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1392
چکیده
چکیده عوامل متعددی بر شکل¬گیری هنر ایران موثر بوده¬¬ است. یکی از این عوامل، حضور دین اسلام در جامع? ایران است. دین اسلام با آدابمعنوی خود، نگاه تربیتی جدیدی را بنیاد نهاد و تحولات عمیقی در آثار هنری به وجود آورد. از جمله این آثار هنری، سفال¬ها است،که رد پای این تأثیرات را به خوبی نشان می¬دهد. مسئله¬ای که در این میان مطرح می¬شود، نشانه¬های مهم آداب معنوی دین اسلام است کهدر نقوش سفال¬ها به کار رفته¬اند.مسئله¬ای که در این میان پیش می¬آید، این است که، آداب معنوی، از چه طریقی به تفکرات هنرمندان آن زمان راه یافته و تا چه حد، در ذهن و اثر او نقش داشته است.این تأثیرات چه تغییراتی را، در هنر ایران اعمال کرده¬اند. این پژوهش، باهدف کلیِ شناخت تأثیر¬ات آداب معنوی اسلام، بر نقوش سفال¬های قرن سوم تا هفتم هجری در ایران، صورت می گیرد و در صدد بیان تأثیرگذارینشانه¬های آداب معنوی اسلامی در سفال¬هاست. پژوهش از نوع کیفی است که با روش توصیفی-تحلیلی انجام می¬شود. به منظور تحلیل نقوش، تصاویر به دست آمده از چهار موز? رضا عباسی، آبگینه، لوور و موز? ملی کویت، بر اساس شاخصه¬های آداب معنوی، طبقه¬بندی شده¬ و جهت بررسی بهتر نقوش ظروف، از نرم افزار «photoshop» استفاده گردیده است. نتایج، بیانگر این است که، آداب معنوی از طریق نشانه¬هایی، در نقوش سفال¬ها تأثیر گذاشته¬ است. تداخل سنت¬ها و فرهنگ¬ها باعث ایجاد نوعی تنوع در ترسیم نقوش شد که آن را تا حد سبکی فردی، پیش برده است.نشانه¬های آداب معنوی، با گذشت زمان در هنر دینی تکامل یافت و قدرتمند¬تر شد، اما در هنر مردمی علاوه بر تکامل با سنت¬ها و فرهنگ پیشین ادغام گردید و هیچ¬گاه این پیوند گسسته نشد.می¬توان گفت، تمامی این نشانه¬ها، به نوعی، با اصل وحدت در ارتباط است. کلمات کلیدی: هنر اسلامی، آداب معنوی، سفال قرن سوم تا هفتم ه.ق، سفال ایران، نقوش سفال.
منابع مشابه
آداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری
با ورود اسلام به ایران، بسیاری از ابعاد فرهنگی و تمدنی ایران دستخوش دگرگونی شد. یکی از این حوزهها، قلمرو خوراک و آداب مربوط به آن بود که طی سدههای دوم تا هفتم ق و همزمان با دوره تثبیت چیرگی اسلام بر زندگی ایرانیان در دورهی خلافت عباسی، شکل فرجامین خود را پیدا کرد. این دگرگونیها از مسیرهای متفاوتی به متن جامعه ایرانی راه یافت. یکی از این مسیرها، عارفان و صوفیان عرفا و متصوفه بودند که بر پایه...
متن کاملبررسی آداب و رسوم خانقاهی در متون منثور متصوفه تا قرن هفتم هجری
At the early period of mysticism, Sufis gradually, under guidence of the outstanding masters, set up Khanqah as their largest and the most societal institution. After stability of Sufism, Khanqah in Islamic-Iranian mysticism turned into a center both of gathering of scholars, Sufis and of training their disciples. Khanqāh played a key role in the education, training, and development of the foll...
متن کاملآداب خوراک در ادبیات عارفان و صوفیان ایران تا پایان قرن هفتم هجری
با ورود اسلام به ایران، بسیاری از ابعاد فرهنگی و تمدنی ایران دستخوش دگرگونی شد. یکی از این حوزه ها، قلمرو خوراک و آداب مربوط به آن بود که طی سده های دوم تا هفتم ق و همزمان با دوره تثبیت چیرگی اسلام بر زندگی ایرانیان در دوره ی خلافت عباسی، شکل فرجامین خود را پیدا کرد. این دگرگونیها از مسیرهای متفاوتی به متن جامعه ایرانی راه یافت. یکی از این مسیرها، عارفان و صوفیان عرفا و متصوفه بودند که بر پایه ...
متن کاملجسم انگاری متکلمان درباره نفس (از قرن سوم تا قرن هفتم هجری)
نوشتار حاضر به بررسی جسمانگاری متکلمان در باب نفس پرداخته است. عموم متکلمان بهجز معدود اشخاصی که با رویکرد عقلی - فلسفی هماهنگ شدهاند، نفس را جسم میدانند؛ این جسمانگاری شامل عرضیت نفس، جسم لطیف، جزء لایتجزی و هیکل محسوس میباشد. در ادامه بحث، لوازم هریک از این نظریات مورد تحلیل قرار گرفته و سپس به بررسی مبانی فکری ایشان در اتخاذ رویکرد جسمانگارانه پرداخته شده است. رویکرد ظاهرگرایانه به نص...
متن کاملبهداشت در ایران از آغاز تا پایان قرن سوم هجری
برای پی بردن به سیر پیشرفت بهداشت در ایران ذیلا بمطالعه چگونگی این رشته از علوم د رچهار دوره مشخص می پردازیم الف- بهداشت از دوران آریائیها تا هخامنشیان ب- بهداشت در دوران ساسانیان ج- بهداشت درقرون اولیه هجری
متن کاملبررسی آداب و رسوم خانقاهی در متون منثور متصوفه تا قرن هفتم هجری
در دورههای اولیه تشکیل تصوف بتدریج صوفیان با محوریت مشایخ برجسته، خانقاهها را به عنوان بزرگترین و گستردهترین نهاد اجتماعی متصوفه تشکیل دادند. پس از تثبیت تصوف، خانقاه در عرفان اسلامی- ایرانی به عنوان جایگاه تجمع مشایخ و صوفیان و در نتیجه تربیت مریدان قرار گرفت. خانقاهها نقش و اهمیت بسزایی در پرورش، تربیت و تکامل مریدان داشتند. از آنجا که برای زندگی مسالمتآمیز گروهی، رعایت آداب و مقرراتی خ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه هنر - دانشکده هنرهای تجسمی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023